Афганистан. Без права на забвение

Афганистан. Без права на забвение

Афганистан. Без права на забвение

Художники Витебщины

Художники Витебщины

Художники Витебщины

Народны абрад «Жаніцьба Цярэшкі». Лепельскі раён

 Абрад (калядная гульня) «Жаніцьба Цярэшкі» быў распаўсюджаны на памежжы Полацкага княства, а сёння ладзіцца на Віцебшчыне штогод. Асабліва прыжыўся абрад у Лепельскім раёне. Тут у калядны перыяд гэтую вясёлую абрадавую гульню ладзяць адразу ў некалькіх вёсках.

Абрад дастаўся нам у спадчыну ад продкаў. «Цярэшку жанілі» яшчэ нашы дзяды, бацькі, а зараз нашыя дзеці. «Цярэшка» – гэта такі продак, які дапамагаў парам жаніцца. Як сімвал кахання і сям'і. Кожны хлопец адчуваў сябе Цярэшкай.

Пачыналася ўсё з карагода, які вадзілі каля вогнішча. У нейкі момант запальвалася Калядная зорка, сімвал зімова-летняга сонцазвароту.

Асноўнае ж дзейства развівалася ў вялікіх хатах, найчасцей у карчмах, а пазней – у клубах.

Зафіксавана некалькі варыянтаў гульні.

У першым з іх, найбольш поўным, моладзь загадзя падбіралася ў пары, запрашала «бацьку» і «матку». «Бацькі» накрывалі дзяжу кажухом і садзілі на яе дзяўчат. Пасля закручвання парамі юнакоў называлі дзядулькамі, а дзяўчат – бабулькамі, нібы надаючы ім новы сацыяльны статус жанатых людзей. Усе этапы гульні суправаджаліся песнямі-цярэшкамі. Заканчвалася гульня агульным частаваннем, жартамі, песнямі і скокамі.

У скарочаным варыянце гульні хлопцы і дзяўчаты толькі лавілі адзін аднаго і пасля адбывалася застолле. Існавала адрозненне і ў размяшчэнні гульцоў: дзяўчаты і хлопцы маглі стаяць насупраць адзін аднаго ці ў крузе.

Зафіксаваны і такі варыянт гульні, калі хлопцам і дзяўчатам завязвалі вочы, калі яны лавілі адзін аднаго (в. Стаі).

Зараз гульню «Жаніцьба Цярэшкі» ў амаль поўным варыянце штогод праводзіць гурт аўтэнтычнага фальклору «Аношкі» Велеўшчынскага сельскага Дома культуры.

У «Жаніцьбе Цярэшкі» ёсць некалькі гульняў, калі выбраныя і «перакручаныя» пары павінны цмокнуцца. Але зрабіць гэта не так проста, як здаецца. Напрыклад, у гульні «Вішанька» хлопец мусіць даскокнуць да вуснаў сваёй «бабулькі», якая стаіць на высокім зэдліку. Без разгону гэта не атрымаецца.

У гульні «Пацалункі» ставілі лаву, а «маладыя», сеўшы на яе спіной адзін да аднаго, на «раз-два-тры» павінны павярнуць галаву да сваёй «паловы». Калі і ён, і яна паварочваюцца ў адзін бок – значыць, пара павінна пацалавацца. Павярнуліся ў розныя бакі – трэба спрабаваць, пакуль не атрымаецца.

У 2010 годзе абрад «Жаніцьба Цярэшкі» Лепельскага раёна атрымаў статус нематэрыяльнай каштоўнасці Беларусі. Такое рашэнне было прынята Міністэрствам культуры Рэспублікі Беларусь.

 

ЛІТАРАТУРА

1. Вечар, М. Ажаніцца – не журыцца / М. Вечар // Народная газета. – 2018. – 12 студз. – С. 12.

2. Глушко, А. Жанілі Цярэшку ў Цярэшках / А. Глушко ; гутарыў У. Шушкевіч // Лепельскі край. – 2007. – 12 студз. – С. 6.

3. «Жаніцьба Цярэшкі» откроет программу праздников в сельских усадьбах Придвинья // Твой город (Витебск). – 2016. – 7 янв. – С. 19.

4. Кляшчук, А. Пацалунак Цярэшкі / А. Кляшчук // Звязда. – 2010. – 12 студз. – С. 1, 3.

5. Лапато, І. «Кожнай Мар'і – па Цярэшку!» / І. Лапато // Звязда. – 2012. – 11 студз. – С. 8.

6. На «вяселле» да Цярэшкі // Звязда. – 2015. – 15 студз. – С. 5.

7. Пастернак, Т. С. На Коляды Терешку женили / Т. Пастернак // Витебские вести. – 2019. – 10 янв. – С. 20.

8. Пшонка, Т. Асаблівасці каляндарнай абраднасці на Лепельшчыне / Т. Пшонка // Краязнаўчая газета. – 2004. – № 44 (лістап.). – С. 7.

9. Тухта, В. «Жаніцьба Цярэшкі» / В. Тухта // Лепельскі край. – 2019. – 4 студз. – С. 9.

10. Тухта, В. Як у Велеўшчыне «Цярэшку жанілі» / В. Тухта // Лепельскі край. – 2016. – 22 студз. – С. 4.

11. «Цярэшка – святое дзела»: «Жаніцьба Цярэшкі» на Лепельшчыне (паводле сучасных запісаў) / склад. Т. В. Валодзіна. – Віцебск : Вiцебкая абласная друкарня, 2010. – 119, [1] с.

12. Фёдараў, В. Цярэшкаў скарб / В. Фёдараў // Рэспубліка. – 2010. – 17 лют. – С. 23.